Παρασκευή, 3 Ιουλ 2020

Συγκέντρωση στην βιομηχανία της κρουαζιέρας, τάσεις και προοπτικές

Γράφτηκε από Δρ. Γιώργος Βαγγέλας & Ουρανία Μανδαλάκη *
Τετάρτη, 17 Ιουνίου 2020, 11:06

Παρ’ ότι βρισκόμαστε μόλις στα μέσα του έτους, το 2020 θα αποτελέσει χρονιά σταθμό στην ιστορία της κρουαζιέρας. Η πανδημία του COVID19 οδήγησε σε παύση δρομολογίων το σύνολο σχεδόν των εταιρειών κρουαζιέρας, με το χρονικό διάστημα επανέναρξής τους να είναι ακόμη υπό συζήτηση. Το 2020 θα είναι η πρώτη χρονιά τουλάχιστον από το 1990 όπου η κρουαζιέρα θα παρουσιάσει μείωση ζήτησης παγκοσμίως. Οι επιπτώσεις της πανδημίας στα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών κρουαζιέρας είναι ήδη εμφανείς.

Ο όμιλος της Royal Caribbean ανακοίνωσε ζημίες ύψους $1,44 δις για το πρώτο τρίμηνο του 2020 ενώ ζημιογόνο αναμένεται και το δεύτερο τρίμηνο. Οι προβλέψεις του ομίλου κάνουν λόγο για ζημιές και στο σύνολο του 2020. Αντίστοιχη είναι και η εικόνα για τον όμιλο της Norwegian (Norwegian Cruise Line Holdings) ο οποίος ανακοίνωσε ζημίες ύψους $1,9 δις για το πρώτο τρίμηνο του έτους. O όμιλος της Carnival (Carnival and PLC) ανακοίνωσε με την σειρά του ζημίες $713 εκ. για το ίδιο χρονικό διάστημα.

Στόχος πλέον των εταιρειών η εξασφάλιση ρευστότητας ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις νέες αρνητικές συνθήκες που επικρατούν στην αγορά. Ένα θέμα που απασχολεί είναι το κατά πόσο θα επηρεαστεί η στρατηγική της κάθε εταιρείας και κυρίως το επενδυτικό (ναυπηγικό) της πρόγραμμα και δευτερευόντως η δομή της ίδιας της αγοράς από την πλευρά της προσφοράς χωρητικότητας. Η βιομηχανία της κρουαζιέρας παρουσιάζει έντονη συγκέντρωση καθώς οι πέντε βασικοί παίκτες (τέσσερις όμιλοι και μία εταιρεία κρουαζιέρας) ήλεγχαν το 2019 το 90,2% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου κρουαζιερόπλοιων, όπως παρουσιάζεται στο παρακάτω σχήμα.

1

Την περίοδο πριν την εμφάνιση του COVID19 υπήρχε σε εξέλιξη ένα γιγαντιαίο ναυπηγικό πρόγραμμα το οποίο προσθέτει μέχρι το 2027 115 νέα κρουαζιερόπλοια συνολικής μεταφορικής ικανότητας 239.802 επιβατών, αυξάνοντας κατά 50% την χωρητικότητα του υφιστάμενου στόλου.

Με την υπόθεση ότι στην επόμενη πενταετία δεν θα οδηγηθούν κρουαζιερόπλοια στα διαλυτήρια, η συγκέντρωση στην αγορά κρουαζιέρας αναμένεται να παραμείνει στα ίδια επίπεδα με το 2019,όπως παρουσιάζεται και στο παρακάτω διάγραμμα.

 2ο διάγραμμα

Το γεγονός ότι και οι μικροί, «ανεξάρτητοι» παίκτες της αγοράς έχουν προχωρήσει σε τοποθέτηση παραγγελιών στα ναυπηγεία δεν αναμένεται να μεταβάλλει σημαντικά τον βαθμό συγκέντρωσης της βιομηχανίας κρουαζιέρας, ο οποίος για την περίοδο μέχρι και το 2025 εκτιμάται ότι θα κυμαίνεται πέριξ του 90%.

Το θέμα φυσικά είναι αν και κατά πόσο οι επιπτώσεις του COVID19 θα οδηγήσουν τις εταιρείες κρουαζιέρας σε ανασχεδιασμό των επενδυτικών-ναυπηγικών σχεδίων τους, προχωρώντας είτε σε αναστολή είτε σε ακύρωση ναυπηγήσεων λαμβάνοντας υπόψη τους την ανάγκη ρευστότητας αλλά και τα πλάνα του ως προς πότε θα επανέλθει η αγορά στα προ COVID19 επίπεδα λειτουργίας. Ερωτηματικό αποτελεί ακόμα και η επιβίωση εταιρειών καθώς οι επιπτώσεις της πανδημίας στα οικονομικά πιέζουν προς τα κάτω τα οικονομικά αποτελέσματα των μεγάλων εταιρειών ενώ αντίστοιχες και ίσως εντονότερες πιέσεις δέχονται οι μικρές εταιρείες με περιορισμένη πρόσβαση σε γραμμές χρηματοδότησης. Το επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται με ενδιαφέρον καθώς θα καθοριστεί ο χρόνος επανέναρξης των δρομολογίων κρουαζιέρας αλλά και το πόσοι από τους παίκτες της αγοράς θα καταφέρουν να ξεπεράσουν τις επιπτώσεις του COVID19.

 

O Δρ. Γεώργιος Βαγγέλας είναι Διδάσκων - Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών

& η Ουρανία Μανδαλάκη, είναι Φοιτήτρια - Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών