Παρασκευή, 3 Ιουλ 2020

Πειραιάς: Μια διαφορετική… συνδυασμένη μεταφορά

Γράφτηκε από Λεωνίδας Ιωάννου
Δευτέρα, 27 Ιανουαρίου 2020, 10:01

Επιβάτες, κρουαζιερόπλοιο, λιμάνι, τραίνα, προαστιακός, λεωφορεία. Τον «κάλο του Πειραιά» όσον αφορά στο συγκοινωνιακό πρόβλημα που συνδέεται άμεσα και με το ζήτημα της πρόσβασης στο cruise terminal «πάτησε» και τον «πάτησε γερά» υψηλόβαθμο στέλεχος παγκοσμίως γνωστής εταιρίας του τομέα της κρουαζιέρας που «αποφάσισε» για την σεζόν του 2021 να χρησιμοποιήσει για ένα πλοίο της το λιμάνι του Πειραιά ως «home port». Για μία συναπτή εικοσαετία οι συζητήσεις μεταξύ των εκάστοτε διοικήσεων του ΟΛΠ, των εκάστοτε Δημοτικών αρχόντων, των παραγωγικών τάξεων του Πειραιά αλλά και των συναρμόδιων υπουργείων στο μόνο συμπέρασμα που καταλήγουν είναι ότι συμφωνούν πως υπάρχει πρόβλημα…

Όχι όμως και στο πως αυτό θα λυθεί. Οξύμωρο αν υποθέσουμε ότι όλοι οι προαναφερθέντες «πασχίζουν» να αναπτύξουν την κρουαζιέρα ο καθένας για τους δικούς του λόγους. Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι το εν λόγω πρόβλημα μαζί με το «σκληρό ευρώ» έχει στερήσει τον Πειραιά από τα οφέλη του «home port» προς όφελος της Κωνσταντινούπολης. Στο ερώτημα για τα Ιταλικά λιμάνια που είναι ξακουστά για το «home port» κρουαζιερόπλοιων πολλών εταιριών του τομέα η απάντηση είναι απλή. Άριστες συγκοινωνιακές διασυνδέσεις σε υλοποίηση ενός δόγματος τω συνδυασμένων μεταφορών, για επιβάτες όμως, που είναι «παντελώς άγνωστο» για την ελληνική πραγματικότητα εκτός ελαχίστων στελεχών που μπορεί να προσμετρηθούν στα δάκτυλα του ενός χεριού , άντε και λίγο παραπάνω.

Και για να εξηγούμεθα… Στην Ιταλία οι σιδηρόδρομοι (προαστιακοί και μη) καταλήγουν μέσα στα λιμάνια διασυνδέοντας αεροδρόμια και όχι μόνο. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι μα και εδώ συμβαίνει αφού ο προαστιακός ξεκινάει από τον Πειραιά «δίπλα» στο λιμάνι και καταλήγει στο αεροδρόμιο. Ορθόν ως διαπίστωση. Αλλά οι πτήσεις «τσάρτερ» συνήθως που μεταφέρουν επιβάτες για κρουαζιερόπλοια φτάνουν βράδυ , για άλλους λόγους που δεν είναι της παρούσης. Και εδώ μπαίνει ένα ερώτημα και μία διαπίστωση. Πως μεταφέρεις έστω τμηματικά 2000 επιβάτες με τα μπαγκάζια τους στις μία τα ξημερώματα από το αεροδρόμιο στο λιμάνι; Με κομβόι από ναυλωμένα τουριστικά λεωφορεία η πρώτη απάντηση. Με τον προαστιακό η δεύτερη απάντηση. Ωπ εδώ έρχεται η διαπίστωση και μάλιστα διπλή. Δεν έχει προαστιακό λιμάνι – αεροδρόμιο για κάποιες ώρες την νύχτα και δεν έχει υπερταχέα δρομολόγια ( «τραίνα βολίδες» ) από και προς το λιμάνι όπως συμβαίνει σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη όλο το 24ωρο.

Συμπέρασμα: Επειδή η τελευταία εικόνα είναι αυτή που μένει στον τουρίστα, το ανέβα κατέβα στα ναυλωμένα τουριστικά λεωφορεία, το κουβάλα τα μπαγκάζια ανέβα- κατέβα και το τουριστικό λεωφορείο «κολλημένο» στην κίνηση μπορεί να θεωρηθεί couleur locale; Αν ναι τότε δεν θα διαπιστωθεί πρόβλημα όταν… στον υπό κατασκευή νέο προβλήτα του ΟΛΠ θα καταπλεύσουν μελλοντικά τέσσερα υπερσύγχρονα κρουαζιερόπλοιων των 2500-3000 επιβατών έκαστο και άλλα τρία τέσσερα ανάλογων δυνατοτήτων στους υφιστάμενους προβλήτες… Α το μετρό θα «πιάσει» λιμάνι ( δίπλα και αυτό) το 2021…