Παρασκευή, 3 Ιουλ 2020
Πέμπτη, 31 Οκτωβρίου 2019 17:06

Σε δύο μήνες το μεγάλο τεστ για… τη ναυτιλία

Γράφτηκε από Λεωνίδας Ιωάννου

Σε δύο μήνες το μεγάλο τεστ για… τη ναυτιλία. Τεστ στο οποίο θα «κριθούν» επι πραγματικού επιχειρησιακές επιλογές των ναυτιλιακών επιχειρήσεων, η αξιοπιστία των διυλιστηρίων, των προμηθευτών, και όχι μόνο. Επί ποδός βρίσκονται εφοπλιστές, ασφαλιστικές εταιρείας και P&I clubs εν όψει της έναρξης εφαρμογής της νομοθεσίας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού-ΙΜΟ για τη χρήση από 1-1-2020 καυσίμων με περιεκτικότητα σε θείο (Sox) έως 0,50% από 3,5% που είναι έως τώρα. Τα προβλήματα πολλά. Κάποιοι εφοπλιστές θα εγκαταστήσουν στα πλοία τους scrubbers δηλαδή σύστημα καθαρισμού καυσαερίων (Scrubbers) και θα συνεχίσουν έτσι τη χρήση Βαρέως Καυσίμου HFO 3,5 %S, ελπίζοντας στη διαθεσιμότητά του και στην πολύ χαμηλή συγκριτικά τιμή του με το αποθειωμένο. Άλλοι θα επιλέξουν τα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο.

Το ετήσιο επιπλέον κόστος από τα χρήση νέων καυσίμων σε παγκόσμιο επίπεδο υπολογίζεται πάνω από 60 δισ. δολάρια. Ποιος θα το πληρώσει; Μα οι τελικοί καταναλωτές των κομιζόμενων με πλοία εμπορευμάτων και υγρών καυσίμων.

Και κάπου εδώ αρχίζει το τεστ. Όσοι επιλέξουν το νέο καύσιμο εικάζεται… ότι θα βρεθούν μπροστά σε πρωτόγνωρες καταστάσεις με κίνδυνο να υποστούν οι μηχανές των πλοίων από μικρές έως μεγάλες ζημιές ακόμη και να μείνουν «καραβοφάναρα» τα πλοία τους στη μέση της θάλασσας. Και αυτό γιατί ελλοχεύει ο κίνδυνος να δημιουργηθούν καύσιμα χαρμάνια στις δεξαμενές διυλιστηρίων ή μέσα στις δεξαμενές των πλοίων αν δεν καθαρίζονται με πρωτοφανή επιμέλεια.

 Στη ναυτιλιακή βιομηχανία θεωρούν δεδομένο ότι τουλάχιστον το α’ εξάμηνο του 2020 θα γίνουν πολλές ζημιές. Στο σημείο αυτό αξίζει να υπενθυμιστεί ότι αρχικά μόνο η Ε.Ε.Ε. προειδοποιούσε για τα προβλήματα που θα δημιουργούσε ο νέος κανονισμός ενώ σήμερα πλέον μία σειρά διεθνών ναυτιλιακών φορέων και εφοπλιστικών ενώσεων ήρθαν να συνταχθούν με τους προβληματισμούς αυτούς.

Δεν είναι αργά για να αποφύγουμε την αναρχία στους ωκεανούς, υποστηρίζει ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) κ. Θεόδωρος Βενιάμης ζητώντας  να καθυστερήσει η  εφαρμογή του κανονισμού του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) που προβλέπει την επιβολή ορίου 0,5% στην περιεκτικότητα θείου, στα ναυτιλιακά καύσιμα από τις αρχές του 2020. Η ελληνική ανησυχία σχετικά με το νέο κανονισμό έχει δύο βασικές πτυχές, σύμφωνα με τον κ. Βενιάμη. Η μια αφορά την ασφάλεια των καυσίμων και η άλλη τη μη επαρκή διαθεσιμότητα των συμβατών με τη νέα νομοθεσία καυσίμων. Και η καθυστέρηση  θα πρέπει να δοθεί, μέχρι να εγγυηθεί η πετρελαϊκή βιομηχανία την επάρκεια των νέων καυσίμων.

Στο γενικότερο προβληματισμό που καταγράφεται ενυπάρχει και το κεφάλαιο που αφορά στην χρήση των scrubbers. Και μάλιστα κεφάλαιο με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αφού όσοι έχουν επιλέξει τη λύση αυτή φαίνεται να αδιαφορούν επί της ουσίας για τους προβληματισμούς που διακατέχουν εκείνους που δεν έχουν επιλέξει την συγκεκριμένη λύση.

Με την εμφάνιση των scrubbers τα στρατόπεδα έγιναν δύο. Αλλά διαφαίνεται ότι τελικά θα γίνουν τρία καθώς στο «τραπέζι των συζητήσεων» έπεσε η πρόταση για μείωση της ταχύτητας των πλοίων σε προκαθορισμένο επίπεδο. Μάλιστα την εν λόγω πρόταση στην οποία συντάχθηκε η ελληνική πλευρά φαίνεται πως υποστηρίζει η Ε.Ε.Ε., δεδομένης και της σχετικής ανακοίνωσή της, ενώ την ίδια στιγμή μιλώντας από του βήματος του Economist στην Αθήνα, για τη βιώσιμη ανάπτυξη ο πρόεδρος της Ένωσης των εφοπλιστικών φορέων της Ευρώπης (ECSA) Πάνος Λασκαρίδης σημείωσε μεταξύ άλλων ότι η εισήγηση της ελληνικής πλευράς για μείωση της ταχύτητας των πλοίων αποτελεί την πιο ρεαλιστική πρόταση, μέτρο που θα μπορούσε να περιορίσει το ναυτιλιακό αποτύπωμα στο περιβάλλον.

Συμπέρασμα: Δύο μήνες προ της εφαρμογής της απόφασης δεν έχουν δοθεί πειστικές απαντήσεις στην παγκόσμια ναυτιλία ούτε για την ποιότητα των καυσίμων, ούτε για την ασφάλειά τους. Τι θα γίνει; Ας περιμένουμε το πρώτο εξάμηνο του 2020…