Σάββατο, 18 Σεπ 2021
Δευτέρα, 02 Δεκεμβρίου 2019 09:55

Και ξαφνικά «ανακαλύψαμε» το… yachting ;

Γράφτηκε από Λεωνίδας Ιωάννου

Και ξαφνικά «ανακαλύψαμε» το… yachting; Ο «σοφός» λαός έχει μία παροιμία που λέει «αλλού τα κακαρίσματα αλλού γεννάνε οι κότες». Και δικαίως ο αναγνώστης θα αναρωτηθεί τώρα τι σχέση μπορεί να έχουν τα κακαρίσματα, οι κότες και το yachting.

Αλλά η παροιμία «βγήκε» για μία ακόμη φορά παρακαλώντας προβληματισμό για τα εξόφθαλμα προφανή που αυτή η χώρα, επειδή ίσως είναι εξόφθαλμα προφανή δεν… τα βλέπει. Για το  yachting και την κρουαζιέρα έχουν γίνει τα «πρώτα» δεκαεννέα χρόνια του 21ου αιώνα- που διανύσαμε- ουκ ολίγες συσκέψεις στα συναρμόδια υπουργεία με στόχο την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού της χώρας και την αντιμετώπιση των προβλημάτων.  Το «πενιχρό» αποτέλεσμα όλων αυτών των συσκέψεων αποδίδεται στο γεγονός ότι ουδέποτε υπήρξε «όραμα» για τον θαλάσσιο τουρισμό. Παρά μόνο ευχολόγια.  

Και ήρθε η δύναμη των αριθμών να λειτουργήσει πρόσφατα σαν «ξυπνητήρι» σε μία ληθαργική κατάσταση χάρη στην οποία ο ανταγωνισμός στην αντίπερα του Αιγαίου και Ιονίου «ανοίγει σαμπάνιες» αναπέμποντας δεήσεις μην… ξυπνήσουν τα ελληνικά «συναρμόδια» υπουργεία. Πρόσφατα λοιπόν στην διάρκεια της «επαναλειτουργίας» της Εθνικής Επιτροπής Κρουαζιέρας  στο ΥΝΝΠ, τα στοιχεία που είδαν το φώς της δημοσιότητας υπό άλλες συνθήκες θα έπρεπε να «σημάνουν συναγερμό» στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης και βεβαίως στα συναρμόδια υπουργεία. Και τούτο γιατί διαπιστώθηκε ότι τα άμεσα έσοδα από την κρουαζιέρα είναι 580 εκατομμύρια ευρώ (έμμεσα 1,4 δις ή 0,82% του ΑΕΠ) όταν από το yachting τα άμεσα έσοδα είναι 800 εκατομμύρια ευρώ (έμμεσα 1,9 δις ή 1,1% του ΑΕΠ). Εδώ πρέπει να συνυπολογιστεί μία ειδοποιός διαφορά. Η κρουαζιέρα έχει διαφορετική φιλοσοφία και πρακτική από το yachting ενώ απασχολεί προσωπικό πολύ περισσότερο της κρουαζιέρας η οποία για την ελληνική πραγματικότητα ( βλέπε ελληνική σημαία) αποτελεί «ένδοξο» παρελθόν. Αλλά  για όλα αυτά θα υπήρχε η δικαιολογία ότι ανακαλύφθηκαν τώρα αν δεν υπήρχε η απολύτως έγκυρη και ισχυρά τεκμηριωμένη μελέτη που είχε εκπονηθεί για λογαριασμό του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΝΕΕ) της οποίας τα συμπεράσματα είχαν παρουσιαστεί επισήμως.

Στο «φιλοσοφικό ερώτημα» που μπορεί να θέσει ο αναγνώστης η απάντηση περί της τύχης της μελέτης και των συμπερασμάτων της είναι προφανής. Κατατέθηκε στα… συναρμόδια υπουργεία δεδομένου ότι τα Επιμελητήρια διαδραματίζουν ρόλο επίσημου συμβούλου της πολιτείας… Τι έλεγε χοντρικά η μελέτη;

 Επί της ουσίας για κάθε 100 σκάφη ( ελλιμενισμός) διατηρούνται 4,4 θέσεις εργασίας σε μαρίνες και 100 σε άλλες υποστηρικτικές επιχειρήσεις που εκπροσωπούν το cluster του yachting.

Και το συμπέρασμα είναι ένα. Στο θαλάσσιο τουρισμό είτε στην κρουαζιέρα είτε στο yachting η Ελλάδα δεν έχει καταφέρει να κεφαλαιοποιήσει την απορρέουσα δυναμική τη στιγμή μάλιστα που γίνεται αενάως λόγω για μείωση της ανεργίας, στήριξη των επι μέρους νησιωτικών οικονομιών κλπ.

Και δεν θα το κατορθώσει ποτέ αν δεν «λυθεί ο γόρδιος δεσμός» των αγκυλώσεων των «συναρμόδιων» υπουργείων που επί της ουσίας θα έπρεπε αν δεν υπάρξει άλλη εξέλιξη αυτά να έχουν συστήσει ειδική επιτροπή για τους δύο τομείς του θαλάσσιου τουρισμού. Και μίας και έγινε λόγος για αγκυλώσεις και γραφειοκρατίες ένα τρανταχτό παράδειγμα που λογικά αφήνει ενεό τον οποιονδήποτε σκέπτεται να επιχειρήσει στους δύο τομείς. Για ένα ναύδετο σε ξακουστό νησί στα πέρατα της οικουμένης  (ο μεγάλος σημαντήρας (σημαδούρα ή τσαμαδούρα – mooring buoy) που βρίσκεται αγκυροβολημένος σε συγκεκριμένη θέση (στίγμα), όπου μπορεί ένα πλοίο να προσδένεται με ασφάλεια σ΄ αυτόν, αντί να αγκυροβολήσει) απαιτήθηκε η σύμφωνη γνώμη των υπουργείων Ναυτιλίας, Αμύνης, Εσωτερικών και Τουρισμού με το τελευταίο να έχει να πει την τελευταία λέξη επί του προκείμενου…  Αλλά είπαμε  ο ανταγωνισμός στην αντίπερα του Αιγαίου και Ιονίου «ανοίγει σαμπάνιες» αναπέμποντας δεήσεις μην… ξυπνήσουν τα ελληνικά «συναρμόδια» υπουργεία και αλλάξουν… ρότα στο θαλάσσιο τουρισμό.