Σάββατο, 18 Σεπ 2021

Βαθιά το χέρι στην τσέπη… ή «ποιος πληρώνει τον βαρκάρη»

Γράφτηκε από Λεωνίδας Ιωάννου
Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου 2019, 22:12

Θα μπορούσε και να χαρακτηριστεί παράδοξο. Κάποιος αγοράζει ένα αυτοκίνητο που καίει συγκεκριμένο καύσιμο που πωλείται από τα διυλιστήρια στα κατά τόπους βενζινάδικα τα  οποία το μεταπωλούν στους ιδιοκτήτες παντός είδους οχημάτων. Μέχρι εδώ όλα καλά και τίποτα το παράδοξο.

Όμως πως θα φαινόταν όταν στην συντριπτική τους πλειοψηφία οι κάτοχοι των οχημάτων αποφασίζουν να χρηματοδοτήσουν ένα Ταμείο, που θα δημιουργήσουν οι ίδιοι, πληρώνοντας ένα συγκεκριμένο ποσό ανά γέμισμα του ρεζερβουάρ για να χρηματοδοτήσουν την έρευνα για φιλικότερα προς το περιβάλλον καύσιμα; Δηλαδή να χρηματοδοτήσουν μία έρευνα που οφείλουν όχι μόνο να χρηματοδοτήσουν αλλά και να κάνουν τα διυλιστήρια για λογαριασμό του τελικού καταναλωτή. Ο οποίος και ΔΕΝ ευθύνεται ούτε για το καύσιμο που παράγεται αλλά μόνο για την κατανάλωσή του. Εξωπραγματικό η πρώτη και «ευγενική» απάντηση. Έλα όμως που αυτό το «εξωπραγματικό» συμβαίνει στη ναυτιλία. Η είδηση που μεταδόθηκε από διεθνούς κυκλοφορίας ηλεκτρονική εφημερίδα ναυτιλιακού περιεχομένου αναφέρει ότι οι φορείς της ναυτιλίας δηλαδή ICS, BIMCO, WSC, Intertanko, Intercargo, CLIA, Interferry και IPTA  συμφώνησαν για την δημιουργία ενός fund που θα συγκεντρώσει ποσό 5 δις δολαρίων για την έρευνα κατά του CO2. Σύμφωνα με την πρόταση , οι πλοιοκτήτες θα πληρώσουν $2 ανά τόνο πετρελαιοκαυσίμου για καθένα από τα πλοία τους στο fund συμβάλλοντας έτσι χρηματοδοτικά στην έρευνα για τη μείωση των ρύπων του διοξειδίου του άνθρακα.

Το αξιοπερίεργο με την υπόθεση της εμπλοκής της ναυτιλίας στις απανταχού περιβαλλοντικές ευαισθησίες είναι ότι τα ανά τον κόσμο διυλιστήρια «έχουν πάθει αφωνία» όπως και άλλοι εμπλεκόμενοι με τη ναυτιλία που ερίζουν στα διάφορα for a για τους τύπους των καυσίμων, τα μείγματα, ποιο βγάζει περισσότερους ρύπους, ποιο λιγότερους κλπ. Όταν μάλιστα ήδη η ναυτιλία βρίσκεται σε ένα «ιδιότυπο εμφύλιο» με τα scrubbers για το ποιος βάζει και ποιος όχι και ποιος θα επιβιώσει του ανταγωνισμού και ποιος όχι. Εδώ αξίζει να υπενθυμιστεί ότι τα  scrubbers είναι τα «παιδιά» μίας «βιομηχανίας» η οποία στήθηκε εξ αιτίας περιβαλλοντικών ευαισθησιών.

Και ευθέως πλέον τίθεται το ερώτημα: «Ποιος πληρώνει τον βαρκάρη;» Ο τελικός καταναλωτής η εύλογη απάντηση. Μάλιστα… Δηλαδή;