Παρασκευή, 3 Ιουλ 2020

Αλλάζει την εφοδιαστική το e- shopping ;

Γράφτηκε από Λεωνίδας Ιωάννου
Παρασκευή, 24 Απριλίου 2020, 10:04

Σίγουρα η «επόμενη ημέρα» από την επέλαση της πανδημίας θα παρουσιάσει ενδιαφέρον για την εφοδιαστική καθώς ήδη διεξάγονται συζητήσεις για το τι, το πώς και το πού συνέβη ότι συνέβη. Οι συζητήσεις αυτές διεξάγονται μεταξύ των αρμοδίων για θέμα συνδυασμένων μεταφορών και δικαίως καθώς θα αναζητηθούν συμπεράσματα για τις αρρυθμίες, τα congestion, τους ρόλους του έμψυχου δυναμικού σε καθεστώς πανδημίας κ.ο.κ. . Αλλά οι απαντήσεις που θα δοθούν και θα στοχεύουν στην βελτίωση της εφοδιαστικής πιθανώς να κινδυνεύσουν με αστοχία… Και τούτο γιατί το αγοραστικό κοινό, ο κόσμος κατά το κοινώς λεγόμενο, μάλλον θα εξέλθει της πανδημίας «σοφότερο» ως προς την χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας, με την οποία ασχολήθηκε κατά τις ατελείωτες ώρες του εγκλεισμού ελέω των μέτρων. Και επίσης σοφότερο για το e- shopping

Τώρα αν δικαίως κάποιος θα αναρωτηθεί τι σχέση μπορεί να έχει η εφοδιαστική με το e- shopping η απάντηση είναι καταφατική. Και τούτο γιατί μεγάλες αλυσίδες λιανικής διαπίστωσαν ότι αυξήθηκαν οι πωλήσεις τους σε σημαντικό ποσοστό σε σχέση με την πρότερη περίοδο όπου η φυσική παρουσία του αγοραστή στο κατάστημα και τους αντίστοιχου πωλητή δημιουργούσαν το γνωστό μοτίβο της αγοραπωλησίας. Ωστόσο η ψηφιοποίηση αυτής της αγοραπωλησίας που έγινε ή γίνεται συνήθεια στο καταναλωτικό κοινό εκτιμάται ότι θα φέρει δομικού χαρακτήρα αλλαγές στην εφοδιαστική.

Ας υπολογίσουμε τα στοιχεία:

Ο αγοραστής μέσω μία οθόνης και ενός πληκτρολογίου έχει πρόσβαση στα πωλούμενα αγαθά της αρεσκείας του σε πωλητές που δεν είναι κατά ανάγκη εγκατεστημένοι στην χώρα του. Διαλέγει προϊόν, συγκρίνει ποιότητα ,τιμές και… χρόνους παράδοσης αλλά και κόστους παράδοσης επί του προϊόντος. 

Συμπέρασμα πρώτο: Ο πωλητής δεν έχει ανάγκη ένα μεγάλο δίκτυο καταστημάτων λιανικής αλλά μεγαλύτερων αποθηκών.

 Συμπέρασμα δεύτερο: Ο πωλητής θα χρειαστεί ένα  αξιόπιστο δίκτυο μεταφοράς για να αποστείλει το προϊόν στον πελάτη.

Συμπέρασμα τρίτο: Το θέμα του χρόνου παράδοσης και ο ρόλος των κόμβων διανομής. Συμπέρασμα τέταρτο: Τον πελάτη δεν τον ενδιαφέρει από πού θα του έρθει το προϊόν που ψηφιακά αγόρασε αλλά τον ενδιαφέρει να έρθει σε εύλογο χρόνο και ενδεχομένως σε άμεσο χρόνο με έξτρα χρέωση.

Αυτά τα «παιδαριώδη» για τους επαΐοντες αναλυτές της εφοδιαστικής μπορεί να ανατρέψουν τα μέχρι σήμερα γνωστά δεδομένα, τα οποία εν πολλοίς δοκιμάστηκαν στην πανδημία και εκ των γεγονότων φαίνεται ότι απέτυχαν να κρατήσουν τις ροές  στα πρότερα επίπεδα.

Κατά συνέπεια το τι έρχεται από πού έρχεται και που πάει  μάλλον πρέπει να επαναπροσδιοριστεί στην παρούσα φάση. Στο σημείο αυτό υπεισέρχεται και ο παράγον ανταγωνισμός…  Γιατί δεν είναι δυνατόν να γίνει πλέον αποδεκτό η αγορά ενός προϊόντος από την λ.χ. Ελλάδα να έρθει στα χέρια του αγοραστή σε μερικά… 24ωρα όταν το ίδιο προϊόν του έχει προσφερθεί να έρθει από άλλη χώρα σε ένα ή δύο το πολύ 24ωρα με μία ελαφρά έξτρα χρέωση. Πολλές ψηφιακές πλατφόρμες αγορών έχουν θησαυρίσει με κάτι τέτοιες μικρολεπτομέρειες…

Και εδώ είναι η κοσμογονία…  Όλα αυτά ισχύουν σε νορμάλ καταστάσεις  αλλά όπως αποδείχθηκε σε καταστάσεις όπως αυτή της πανδημίας δεν λειτουργούν. Κατά συνέπεια γεννάται ένα ερώτημα αν στο μέλλον η εφοδιαστική θα έχει και ένα plan b. Επί ελληνικού εδάφους πάντως οι πρώτες ενδείξεις  στην περίπτωση της πανδημίας θέλουν το σύστημα των courier να μην μπορεί να ανταποκριθεί στην αυξημένη ζήτηση για διανομές. Δεν ήταν «καλιμπραρισμένο» για τέτοια κατάσταση αλλά προσεχώς;

Και εδώ προκύπτει ένα ακόμη συμπέρασμα: Η «ζημιά» μπορεί να προκληθεί βεβαίως σε όλο το μήκος- τους κρίκους- της εφοδιαστικής  αλλά είναι «καταστροφική» αν συμβεί στα άκρα της. Δηλαδή στα λιμάνια και στους  courier. Παιδαριώδες και αυτό το συμπέρασμα αλλά congestion δεν γίνεται μόνο στα λιμάνια αλλά και στους  courier.

 Όπως και να έχει αποτελεί «θέσφατο» για τις μεταφορές το «ο χρόνος είναι χρήμα» οπότε οι αλλαγές έχουν ήδη δρομολογηθεί. Ή όχι;