Παρασκευή, 3 Ιουλ 2020

Αυτός θέλει… Εμείς μπορούμε;

Γράφτηκε από Λεωνίδας Ιωάννου
Δευτέρα, 13 Ιανουαρίου 2020, 08:01

«Μπουργκάζ Αλεξανδρούπολη και άλλες ιστορίες» θα μπορούσε να είναι ο τίτλος ανασκόπησης μίας «χαμένης» εικοσαετίας για τις συνδυασμένες μεταφορές και σωρείας ευκαιριών ανάπτυξης της περί τον λιμένα της Αλεξανδρούπολης τοπικής οικονομίας. Το αξιοσημείωτο είναι ότι η Αλεξανδρούπολη και το λιμάνι της μένει «πεισματικά» στο προσκήνιο της επικαιρότητας εξ αιτίας μίας σειρά γεγονότων το πλέον πρόσφατο εκ των οποίων κατεγράφη από το παγκοσμίου εμβέλειας δίκτυο CNN.

Κατά τη διάρκεια συνέντευξή του στο συγκεκριμένο μέσο ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, διεμήνυσε ότι επιθυμεί να κλείσει τα στενά του Βοσπόρου για την διέλευση εμπορικών πλοίων. Ο πρόεδρος της Τουρκίας τόνισε πως σύμφωνα με τα σχέδια της τουρκικής κυβέρνησης από τα Στενά του Βοσπόρου θα περνούν μόνο τα πλοία ξηρού φορτίου ενώ όλα τα υπόλοιπα πλοία, πρόκειται να περνούν από την διώρυγα της Κωνσταντινούπολης όπου εντούτοις εκεί δεν θα ισχύει η συνθήκη του Μοντρέ. "Η Συνθήκη του Μοντρέ αφορά και δεσμεύει μόνο τα Στενά. Η Διώρυγα είναι εκτός της Συνθήκης του Μοντρέ. Η Συνθήκη του Μοντρέ μαζί με τα Στενά είναι ιστορία”, είπε χαρακτηριστικά ο Τούρκος πρόεδρος. "Σκεφτείτε χρησιμοποιούν τα Στενά και δεν κερδίζετε τίποτα. Όμως με το Καναλ Ιστάνμπουλ (διώρυγα της Κωνσταντινούπολης) θα δημιουργηθούν δικαιώματα, όπως συμβαίνει και στη διώρυγα του Σουέζ. Εμείς θα προχωρήσουμε το σχέδιο αυτό", δήλωσε και συμπλήρωσε: "Η Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης θα μειώσει την κίνηση στο Βόσπορο. Από τα Στενά του Βοσπόρου θα περνούν μόνο τα πλοία ξηρού φορτίου. Η Συνθήκη του Μοντρέ αφορά και δεσμεύει μόνο τα Στενά".

Τώρα το τι κοινό μπορεί να έχει το Καναλ Ιστάνμπουλ με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης  σε πρώτη απάντηση είναι κανένα. Ωστόσο για μία συναπτή εικοσαετία η υπόθεση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμένα με το διεθνές δίκτυο και της διασύνδεσης των λιμένων Αλεξανδρούπολης- Μπουργκάς εξελίσσεται «επί χάρτου». Κάτι σαν άσκηση…  Το οξύμωρο είναι ότι στην εν λόγω χρονική περίοδο η Τουρκία είχε εξαγγείλει και ολοκληρώσει την υποθαλάσσια σιδηροδρομική σύνδεση της Ευρωπαϊκής πλευράς της Κωνσταντινούπολης με την Ασιατική.

Και στην προκείμενη περίπτωση ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν εξήγγειλε ένα έργο το οποίο δεν θα μείνει στα χαρτιά καθώς εκ των γεγονότων με την προαναφερθείσα υποθαλάσσια σύνδεση έχει καταστεί σαφές ότι στην Τουρκία ότι αποφασίζεται γίνεται. Και το ερώτημα είναι απλό: Αυτός θέλει… Εμείς μπορούμε; Δηλαδή μπορούμε επι τέλους να συνδέσουμε την Αλεξανδρούπολη έστω και στο υφιστάμενο δίκτυο ώστε να γίνουν «πράξη» και τα εξαγγελθέντα από τον προηγούμενο πρωθυπουργό της προηγούμενης κυβέρνησης; Μπορεί η χώρα να απολάβει τα καλά των συνδυασμένων μεταφορών διασυνδέοντας σιδηροδρομικώς δύο στρατηγικά λιμάνια των Βαλκανίων;  Μπορεί να απολάβει των υπεραξιών των γεωστρατηγικών πλεονεκτημάτων;  Και το μόνο σίγουρο είναι ότι ο Ερντογάν και θέλει και μπορεί. Εμείς όμως μπορούμε να τον προλάβουμε;